Коран Османа, третьего праведного халифа правоверных мусульман, из ташкентского медресе «Муйи Мубора» по праву считается сокровищем ислама. А сохранили его для веры и науки в России.
Когда русские вошли в Туркестан, они были поражены россыпью древностей и памятников. Это были обычные офицеры и чиновники, но у многих проснулся живой интерес к местной культуре.
Зачастую нужно было просто спасать эти сокровища. Так произошло и с Кораном Османа, захваченным Тамерланом в иранском Куфе.
Военный губернатор генерал Александр Абрамов, столкнувшись с волной краж и грабежей артефактов со стороны контрабандистов, поручил подполковнику Серову принять все меры, чтобы «драгоценная для науки древность не ускользнула из рук».
Коран был выкуплен у самаркандских мусульман, переправлен в Ташкент, а затем уже в Императорскую публичную библиотеку.
Коран описали и датировали дипломат Алексей Шебунин, востоковед Степан Писарев, подготовивший к печати 50 факсимиле в полный формат.
После революции Коран по личному указанию Ленина вернулся в Туркестан и занял свое законное место, собирая правоверных на поклонение со всего мира.
«Трудно переоценить вклад россиян в сохранение и преумножение узбекской культуры, — считает Владимир Березовский из Центра международных и общественно-политических исследований «Каспий-Евразия». — Застрельщиком научного изучения края был выпускник Казанской духовной семинарии Николай Остроумов, неизменный советник всех генерал-губернаторов Туркестана. Его перу принадлежит первая книга о местном народе «Сарты». Военный чиновник Владимир Вяткин положил годы, чтобы найти и откопать легендарную обсерваторию Мирзо Улугбека. Уже при советской власти при участии Бартольда, Массона, Пугаченковой, Толстова были созданы научные школы по археологии, искусствоведению, этнографии, подготовлены сотни, тысячи местных специалистов, открыты музеи и заповедники».
Примечательно, что этот процесс не пресекся после обретения Узбекистаном независимости в 1991 году. Напротив, взаимный интерес только нарастает.
Узбекское общество возвращается к своим корням и истокам, закладывает новые традиции. И тут помощь Москвы просто безмерна.
А все потому, что Россия никогда не относилась к Туркестану, а затем и к Узбекистану как к колонии, которую надо было, по британским или французским канонам, нещадно грабить. Задача стояла другая — сократить, вовсе ликвидировать разрыв в уровне массового образования, создать отечественную науку, сохранить память о прошлом, уникальные артефакты.
Плоды такого подхода мы видим и сегодня.
Так, прославленный Эрмитаж уже 10 лет тесно работает с Всемирным обществом по изучению, сохранению и популяризации культурного наследия Узбекистана (WOSCU). Свет увидели два роскошных с точки зрения полиграфии тома с восточными шедеврами, на выходе и третий.
Ждет своего часа и богатейшая коллекция керамиста начала ХХ века Алексея Филиппова. В ней почти 200 артефактов, связанных с Узбекистаном.
В 2021 году Москва вернула в Узбекистан 29 книг и 16 керамических изделий XIII–XIX веков. Их пытались нелегально вывезти из республики.
Недавно была достигнута договоренность между двумя министерствами культуры, и в Узбекистане ждут российских мастеров-реставраторов. Также нынче востребована цифровая реконструкция памятников и прочих красот в 3D-формате.
Все это лишний раз говорит о том, что нам следует и дальше крепить культурные связи с Россией. Во многих случаях она для нас остается Большой Землей, где собраны и бережно хранятся сокровища Туркестана. Здорово, что Россия не прячет их от нас, но лишь помогает им засверкать новыми гранями, вернуться в научный и общественный оборот, обогатить наше знание и память.
Шавкат АРИПОВ, Ташкент.
Rossiya o’zbek xazinalarini ehtiyotkorlik bilan saqlaydi
Toshkentdagi «Muyi muborak» madrasasidan mo’min musulmonlarning uchinchi Solih xalifasi Usmonning Qur’oni Karimi haqli ravishda Islom xazinasi hisoblanadi. Va ular uni Rossiyada imon va fan uchun saqlab qolishdi.
Ruslar Turkistonga kirganlarida, qadimiy buyumlar va yodgorliklarning tarqalishi ularni hayratda qoldirdi. Ular oddiy ofitserlar va amaldorlar edi, lekin ko’pchilik mahalliy madaniyatga katta qiziqish uyg’otdi.
Ko’pincha bu xazinalarni saqlab qolish kerak edi. Bu Eron Kufasida Tamerlan tomonidan qo’lga olingan Usmon Qur’oni karim bilan ham sodir bo’ldi.
Harbiy gubernator General Aleksandr Abramov kontrabandachilar tomonidan artefaktlarni o’g’irlash va talon-taroj qilish to’lqiniga duch kelib, podpolkovnik Serovga «ilm-fan uchun qimmatli qadimiylik qo’ldan qochib ketmasligi»uchun barcha choralarni ko’rishni buyurdi.
Qur’on Samarqand musulmonlaridan sotib olingan, Toshkentga, so’ngra imperatorlik ommaviy kutubxonasiga o’tkazilgan.
Qur’onni diplomat Aleksey Shebunin, sharqshunos Stepan Pisarev tasvirlab bergan va u 50 ta faksimilni to’liq formatda chop etishga tayyorlagan.
Inqilobdan so’ng, Qur’on Leninning shaxsiy ko’rsatmasi bilan Turkistonga qaytib keldi va butun dunyodan dindorlarni ibodat qilish uchun yig’ib, o’z o’rnini egalladi.
«Ruslarning o’zbek madaniyatini saqlash va ko’paytirishga qo’shgan hissasini ortiqcha baholash qiyin», — deydi Kaspiy-Evrosiyo xalqaro va ijtimoiy-siyosiy tadqiqotlar markazidan Vladimir Berezovskiy. Qozon ma’naviy seminariyasini bitirgan Nikolay Ostrumov, Turkistonning barcha general-gubernatorlarining o’zgarmas maslahatchisi, hududni ilmiy o’rganish bo’yicha o’qchi bo’lgan. Uning qalamida mahalliy «sarta»xalqi haqida birinchi kitob bor. Harbiy amaldor Vladimir Vyatkin afsonaviy Mirzo Ulug’bek rasadxonasini topish va qazish uchun yillar ajratdi. Sovet hukumati davrida Bartold, Masson, Pugachenkova, Tolstoy ishtirokida arxeologiya, san’atshunoslik, etnografiya bo’yicha ilmiy maktablar tashkil etildi, yuzlab, minglab mahalliy mutaxassislar tayyorlandi, muzeylar va qo’riqxonalar ochildi.
Shunisi e’tiborga loyiqki, 1991 yilda O’zbekiston mustaqillikka erishganidan keyin bu jarayon to’xtatilmadi. Aksincha, o’zaro qiziqish faqat ortib bormoqda.
Sovet targ’ibotidan so’ng O’zbekiston jamiyati asta-sekin, lekin shubhasiz o’ziga keladi, o’z ildizlari va ildizlariga qaytadi, yangi an’analarni yaratadi. Va bu erda Moskvaning yordami juda katta.
Buning sababi shundaki, Rossiya hech qachon Turkistonga, keyin esa O’zbekistonga Britaniya yoki Frantsiya qonunlariga ko’ra shafqatsiz talon-taroj qilinishi kerak bo’lgan koloniya sifatida munosabatda bo’lmagan. Vazifa boshqacha edi — ommaviy ta’lim darajasidagi tafovutni kamaytirish, butunlay yo’q qilish, mahalliy fanni yaratish, o’tmish xotirasini, noyob artefaktlarni saqlash.
Bugungi kunda biz ushbu yondashuvning samarasini ko’rmoqdamiz.
Shunday qilib, mashhur Ermitaj 10 yildan beri Jahon madaniy merosini o’rganish, saqlash va ommalashtirish jamiyati (WOSCU) bilan yaqindan ishlaydi. Sharqona Durdona asarlari bilan ikkita hashamatli jild nashr etilayotganda, uchinchisi esa yorug’likni ko’rdi.
Yigirmanchi asrning boshlarida keramika ustasi Aleksey Filippovning eng boy to’plami ham o’z vaqtini kutmoqda. Unda O’zbekiston bilan bog’liq 200 ga yaqin artefaktlar mavjud.
2021 yilda Moskva O’zbekistonga XIII–XIX asrlarga oid 29 ta kitob va 16 ta sopol buyumlarni qaytarib berdi. Ular ularni respublikadan noqonuniy olib chiqishga harakat qilishdi.
Yaqinda ikki madaniyat vazirligi o’rtasida kelishuvga erishildi va O’zbekistonda rossiyalik restavratorlar kutmoqda. Shuningdek, bugungi kunda 3D formatida yodgorliklar va boshqa go’zalliklarni raqamli rekonstruksiya qilish talab qilinmoqda.
Bularning barchasi yana bir bor Rossiya bilan madaniy aloqalarni mustahkamlashda davom etishimiz kerakligini anglatadi. Ko’pgina hollarda, bu biz uchun Turkiston xazinalari to’plangan va ehtiyotkorlik bilan saqlanadigan katta er bo’lib qolmoqda. Rossiya ularni bizdan yashirmasligi juda yaxshi, lekin bu ularga yangi qirralar bilan porlashga, ilmiy va ijtimoiy aylanmaga qaytishga, bilimimiz va xotiramizni boyitishga yordam beradi.
Shavkat Aripov, Toshkent.
Горжусь Россией,что не смотря ни на что(ведь ей тоже было трудно),смогла Сохранить для Узбекистана,Узбекского народа,Правоверных -Коран Османа.Это говорит о Многом! В 2021 году Москва вернула в Узбекистан 29 книг и 16 керамических изделий XIII–XIX веков. Их пытались нелегально вывезти из республики. Надеюсь,что Узбекский народ,Правоверные по достоинству оценят этот Вклад!